Monday, August 6, 2007

رايء صحيح يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا : انا اسف علي اخفاء هويتي وسوف احول انا اشرح في السطور القادمه السبب
انا عندي بلوج أخر بحبه جدا جدا..ولكن لماذا اعزم علي انشاء بلوج تاني
قبل ما أرد علي السؤال انا عاوزك (ي)تقول(ي) كام مره حد كتب تعليق حسيت(ي) ان هذا التعليق مش مكتوب وخلاص ولا سد خانه ولا عشان مزعلش صحبه ولا عشان تبقي جميله وترده لما تكتبله تعليق, اجابتك(ي) كتير يبقي ربنا اكرمك(ي) واحابتك(ي) مش كتير يبقي ربنا اكرمك(ي) ايضا
كل اللي انا عاوز اقوله انني أ نشئت هذا البلوج حتي لا انظر الي اي اعتبار من السابقين اعلاه وحتي يكون لي مطلق الحريه في أن اثرد راي في حدود اللياقه والأدب .. قد أكون مخطأ وقد أكون صائب فيما ارمي اليه
ثانيا: بعد ما حولت أن أشرح سبب أخفاء هويتي الي يوم يعلمه الله ,اعلم أنه قد يظن البعض أنني أناني بما افعل ولكني ارد عليه(ا) قائلآ :أنه اذا ارد(ت) أن لا اعلق علي ما يكتب(ه) فليقول لي لا تعلق عندي وسوف افعل
Respect for either
وفي هذا تعويض علي سوف افعل... اما اذا ارد أن ندخل في حوار مشترك فانا ارحب بيه أن يكتب لي تعليق علي ما علقت عليه وحتي أن لم يكن هذا التعليق في البلوج الخاص بهي .. فليكتبه علي هذا البلوج ول سوف ارد عليه باذن الله
ثالثا : أنا عاوز تكتبولي تعليق علي هذه الفكره (سالبا او ايجابا ) دون اي مجمله , وفقني الله واياكم لخير دائما وابدا
ملاحظه
الي اليوم لم اقرر انني سوف انشر اي شيء من كتابتي ولا جديد من ما سوف اكتب باذن الله, وفي خاطري حتي لا يعلم اسلوبي ولا تعقد مقارنه بينه وبين البلوج الاصلي
وشكرا علي تشريفك لي

18 comments:

عصفور المدينة said...

السلام عليكم ورحمة الله الفكرة خطأ تماما
حيث أن التدوين يبني شخصا اعتباريا وهذا الشخص يكون له أهداف ومباديء والمفروض أن كل تدوينة تصب في استكمال هذا الهدف
وكذلك كل تعليق
وسأضرب لك مثالا يتأثر كثير من المدونين جدا عندما أعلق مرة ثم أعود لأجد ردا فأعيد التعليق والتفاعل وأحس أنهم يتأثرون فعلا بذلك فإذا كنت أنا ادخل ثاني مرة وأعلق بهوية أخرى فلاحظ أنني لم أبن على التفاعل السابق ولم أسقه حتى يثمر مودة وإخاء
الفكرة دي خطأ وأنصح بإلغائها لأنها لن تخرج كتابة صادقة
على فكرة مش جاي هنا تاني وفي انتظار تعليقك عندي بشخصيتك الحقيقية

Ahmed said...

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اولا : انا اسف علي تاخير الرد لظروف خارجه عن الاراده
تانيا : انا شاكر لك جدا تعليقك
ثالثا انا باذن الله هرد هنا علي التعليق وهرد عنك لان من حق من قرأ تعليقك أن يسمع ردي

أما ردي علي التعليق يتلخص في الاتي
لقد ذكرت في تعليقك:( وأعلق بهوية أخرى فلاحظ أنني لم يبني على التفاعل السابق )* وارد قائلا :من قال اني سوف اعلق بهويات عديده ولكن هي نفس الهويه التفاعليه ومتتاليه
ولماذا هي متتاليه لاني نفس الشخص لم اتغير اكتسب خبرات وانسي ما لم يلحقه الزمن بتابع ليقوي ما اكتسبت

اما عن المدونه انا معك ان التدوين يصب في استكمال هدف او فكره

ولذلك انا قلت في اخر سطور البوست الاخير
الي اليوم لم اقرر انني سوف انشر اي شيء من كتابتي ولا جديد من ما سوف اكتب باذن الله, وفي خاطري حتي لا يعلم اسلوبي ولا تعقد مقارنه بينه وبين البلوج الاصلي (اي ان نهر الاكتساب من خبرات الاخرين هو موجود بالفعل ولسوف يظهر تأثيره علي تعليقتي

ولكن رغم ما قولته ما اريد الا ان يكون في تعليقي رياء ولا حب ظهور


وشكرا علي تشريفك لي

عصفور المدينة said...

ماشي يعني انت عايز تبدأ بداية جديدة بشخص جديد غير معروف
طي ماهو بعد شوية الشخص التاني ده اللي هو هولو
حيبقى أصبح في حكم المعروف حتقوم تغيره وتبدأ من الأول
مثلا أنا اسي هو رمزي بعض المدونين يعرفونني واقعا وقابلوني أو كلموني والبعض لا يعرفني وتبقى رمزية الاسم ورمزية الشخص فالمجهود الذي أبذله مثلا في سبيل التواصل مع مدون أو مدونة والتشارك في الأفكار أحتاج فعلا أن أستثمره أحيانا في أن أطلب أو أوجه توجيها معينا يعني بالبلدي يكون لي عليه أو عليها دلال ويقبل قولي في الحق
لكن لو كل مدة غيرت اسمي كل مرة أبدأ من الأول
وأنا كاتب تدوينة سأدعوك لقراءتها عندي لما انزلها اسمها كسرها
أدعو فيها إلى التوازن بين مخاطر الأمراض القلبية ومخاطر الظهور التي ربما تخاف منها أنت
وبعدين خوفك من أن تنكشف هويتك السابقة وحرصك على الهوية الجديدة أكيد كما قلت أنت سوف يؤثر على اسلوبك يعني لن تكون على طبيعتك

Ahmed said...

لنجعل الايام هي التي تحكم

انسااااااااانة....غريبة said...

انا مش فاهمة اوى انت هتعمل ايه بالضبط

بس بوجه عام الفكرة شكلها كويسة

بس يا ريت تقول انا او غيرى المطلوب نعمل ايه

وجزاكم الله خير

Ahmed said...

انسانه
انا سعيد انك شرفتي المدونه
بس حولي تقوليلي بالتحديد ايه اللي انتي مش فهمه

وجزنا واياكم

انسااااااااانة....غريبة said...

يعنى انت هتعمل ايه بالضبط وانا او غيرى المطلوب منا ايه

بس انا معجبة بصفة عامة بالفكرة

Ahmed said...

بسم الله الرحمن الرحيم
نورتي المدونه

بصي يا ستي انا كنت عاوز ابقي صدق فكل كلمه بعلق بيها اولا
ثانيا مكنش مستني ان حد ياثر علي باسلوبه الجميل فلا اقدر علي نقده
وبص
اما ماذا سافعل الله اعلم
انا هفضل ماشي وراء الفكره لحد ما اشوف هتوديني فين يمكن ترجعني لنقطه البدايه كما قال عصفور الجنه ويمكن اقدر احقق فكرتي

ثالثا : انت مش مسفره وكتبه كده في البلوج بتاعك

انسااااااااانة....غريبة said...

اولا : متشكرة

ثانيا : الكلام جميل وفكرة كويسة ونشوف بقى التطبيق العملى

ثالثا : انا مكتبتش كده فى البلوج عندى بس انا فعلا كنت مسارفة (غريبة) !

عامة لو فى حاجة مطلوبة مننا مفيش مانع

eldoctor said...

انا ضد الفكرة من الاساس .. الهدف من التدوين هو اظهار وجهات نظر معينة فى مليون حاجة ... الحاجات دى بتتكامل مع شخصية المدون .. يعنى لما اسمع الكلام من عصفور المدينة مثلا غير ما اسمعه من عمرو فى مدونة ما بدا لى .. لان الشخصية مختلفة تماما ... واحد شرق و التانى غرب و ما قد يكون جديا لشخص قد يذكره شخص أخر بصورة تهكمية .. ما اظنه انك تخشى من العجب أو مخالفة سرك فى شخصيتك المجهولة عن علنك فى الحياة .. فاحيانا قد تجبرك الحياة على عدم ابداء رأى حقيقى بسبب ظروف عمل أو ظروف أمنية مثلا(وكثير كده ) او افكار لم تنضج فى رأسك بعد تفضل عرضها بصةرو مجهولة قبل ان تتبناها فعلا .. كل هذا بالرغم من وجوده لا يبرر التخفى؟؟؟
برضه هى وجهة نظر

Ahmed said...

اخي العزيز:الدكتور
برضه هى وجهة نظر
كما ختمت ابدا كلامي
القصه كما قلتها قبل ذلك
رفع عبائه الحرج الشخصي بيني وبين المدونين
واريد الا ان لا يكون في تعليقي رياء ولا حب ظهور

ولكن الي الان الفكره تستهويني

وجزيا الله الاخ عصفور المدينه الخير
لان الله جعله سبب بتعليقه عندي, بتوضيح الفكره بالنقاش الذي در بيننا

وجزاك الله خير اخي الدكتور

Hollow

WS said...

hollow فكره هايله يا

انا احييك

طبيب مسلم said...

فكرة كويسة من وجهةة نظر إنك مش عايز حد تعرفه يؤثر علي كلامك
بس انت حر برده
يعني لو حد تعرفه مش شرط انك تراضيه
أنت لم تخلق لكي ترضي الناس
بس انت بتختار الاسلوب اللي هتكلمه بيه
وبرأيك انت وبدون ضغوط

وأقول لك أيضا
رأيي صواب يحتمل الخطأ ورأي الاخرين خطأ يحتمل الصواب كما قال الشافعي

Anonymous said...

انت فى الاساس عايز تقول رايك بحرية ومش عايز تعليقك لمجرد امضاء الحضور والسلام عندك حق فيها بس مش معنى ذلك انك تعلق كمجهول انت قول اللى انت عايزة وناقش زى ما انت عايز حتى لو كان ضد راى صاحب المدونة المهم انك ارضيت نفسك وقلت ما يمليه عليك رايك وضميرك سواء عرف بقى صاحب المدونة مدونتك اولا فليفعل ما يريد
وان شاء الله نشوفك بويتات جميلة فى المستقبل

المجاهدة said...

مقرتش التعليقات كلها للاسف بس عدت عليها سريعاً

ممممم

انا مشتركة في ساحة حوار كده و اسم مجاهدة فيها مع الوقت اصبح حاجة كبيرة... ف جالي وقت كنت بفكر نفس التفكير اللي حضرتك بتقوله ده
ان فيه ناس بتعمل مواضيع و لازم مجاهدة دي تدخل ترد
حتى لو دخلت ترد بجزاك الله خيرأً و امشى... التعليق كان بيفرق عند الناس مجرد مرور الاسم اللي اتعوده عليه كتير و يعدي في موضعهم

و في يوم اخدت فعلأً الخطوة زي ما حضرتك عملت... و بطلت اشارك بمجاهدة اي ردود صغيرة كده... لأني كنت بحس انها مش بتضيف
و في مخي انى لو عملت عضوية تانية بأي اسم مفتكس تاني و رديت عليه نفس الرد اللي هقوله بمجاهدة بالظبط! ممكن مش يبقى يسيب نفس الاثر للناس من الناحية الاخوية
بس من ناحية التعليقات و الاضافات هيسيب ااه اكيد

اتفق كثيراً مع استاذ عصفور المدينة في انها نقطة اخوية و هيتأثروا فعلاً بشكل افضل

لما حضرتك تدخل مدونة مرة واحدة و تسيب تعليق ثرى فعلاً و عمرك ما تدخل تاني

هوا هوا زي ما تدخل مدونة كل فترة و تشارك الناس بالصغير و الكبير؟؟؟


اكيد لأ


عشان كده انصح حضرتك تسيب حكاية العضوية المفتكسة دي و تكمل حضرتك زي مانتا :)
هتكسب كتير قوى و انتا لسه انتا زي ما الناس عارفاك

و في ايدك بردو تكسب نفس الثواب ان شاء الله بالتعليقات الثرية بالاضافات القوية اللي فيها فايدة كبيرة

و لو ضيفت في مرة رد بسيط... احتسب الاجر اعند الله انك بتشجع مسلم و بتدخل سرور على قلبه و بتعينه

مش تقليل لأي شخص ابداً ان شاء الله

عذراً اطلت عليك في اول زيارة كده :d

سلام عليكم

Ahmed said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
WS
نورتني

Dr_Moslim
اتفق مع حضرتك في لو حد تعرفه مش شرط انك تراضيه


ليس عليك أن يقنع الناس برأيك الحق ولكن عليك ان تقول ما تعتقد أنه حق

ومن هذا الباب نشرت المدونه حتي املك كلماتي بين اصابعي

وشكرا نورتني


hend
انه من حسن اخلاقك ان تتركي لي حريه الخيار في ابدا راي اليكي دون حرج ولكن الناس مش زي بعض

واقولك عشان اعلق عند احد اصدقائي و ان اعتز بهي كصديق فاخاف ان اجرحه من تعليقتي

من الصعب كسب الاصدقاء ومن السهل فقدهم

وشرفتي المدونه وارجوا ان اكون قد اظهرت فكرتي


المجاهدة

اللي عاوز اقوله اني مش هعمل كل يوم مدونه مين قال كده ان ببدأ من جديد بهويه خفيه عشان يكون بنا دائما حوار مبني علي الصدق دون النظر الي اي اعتبارت دنياويه فعند تعليقي عندك مثلا , سارجع واعلق ثانيا ولكن بين سطور اخري بنفس الهويه التي اتخذتها اي اني سوف امتزج مع مدونتكم وسوف تتكرر التعليقات بنفس الهويه
بنفس الفكر

ونورتي الدونه وجزاكي الله عنا خير

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Marwa said...

انايمكن الوحيده في كل الناس اللي كتبت تعليقات اللي اعرف (هويه هولو )الاصليه وهو أستاذي علمني كتير وهو قدوتي ومثلي الأعلي بس انا ليا رأي يمكن يتعارض مع بعض الناس اللي مش موافقه ع الفكره دي

هو ان فيهاايه؟ لما الواحد يقرأ كلام يتأثر بيه (بغض النظر ده كلام مين) وفي حق الرد...يعني هيرد ويحصل فعلا تفاعل
وزي ماقال سقراط
(تكلم حتي أراك)
احنا بلفعل من الكلام هنحس وهنحدد شخصيه المتكلم ولا الأسم هو الي هيفرق؟؟
ما بنت الشاطيء اعدت تكتب سنين ومحدش كان يعرف انها عائشه عبد الرحمن
انا شايفه انها فكره كويسه
وربنا يوفقك يارب
طبعا الي هيقرا التعليق هيقول ماهو عشان هي تعرف (هويه هولو الأصليه) كتبت كده...
وهو ده اللي كان يقصده هولو
ورفضه في المدونه
وشكرا

Ahmed said...

Ms.marwa
A heart welcome to you
you got exactly what i mean , and focus on my idea , deepest thanks to you , and finally you make my day.
Keep in Touch